Wat zijn onze leden aan het doen?

19.11.2024 Afgelopen dinsdag was Martin in het Speedway-museum in Oude Leede van Jan Okkerman


dat was zeer de mooeite waard en een mooie plek om een ritje of bezoekje aan te doen.








13.10.2024 Zondag had Tonnie haar zijspandoop op Assen

tijdens de Sidecar experience day van de Dutch Sidecar Racing Association




Toen ik zes weken oud was maakte ik mijn eerste ritje in een zijspan. Een jaar later “hielp” ik mijn vader
(mede-DVD-er Mario) bij de restauratie van zijn Styl’Son uit 1932 met Blackburne blok.
Daarna ging mijn liefde voor motoren in de ijskast, totdat ik op mijn veertiende ging kijken hoe mijn vader met het Rosbief Racing Team deelnam aan een classic race van het CRT. Vanaf dat moment was ik regelmatig als toeschouwer te vinden in de paddock, voornamelijk op de Belgische circuits.

Het lijkt me fantastisch om zelf mee te rijden. Mijn op de DVD tot caféracer omgebouwde Honda CB500 Twin uit 1976 zou perfect zijn voor de parade. Mijn (mannelijke) pitspoezen staan al jaren in de startblokken, maar ik heb helaas niet genoeg vertrouwen in mijn eigen rijkunsten om het circuit op te gaan. Totdat de mogelijkheid van het zijspanracen zich een paar maanden geleden voordeed.

Mijn vader is inmiddels al jaren gestopt met de classic races en is overgestapt naar de moderne variant. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Hij zou graag terugkeren naar de classics, maar dan met een zijspan. Toen ik voorstelde om zijn bakkenist te zijn, was het zaadje geplant. Op de ritjes als baby na had ik echter nog nooit in een zijspan gereden. Daarnaast vraagt het bakkenisten ongetwijfeld ongelofelijk veel energie. Mensen die mij kennen weten dat dit, vanwege mijn MS, de laatste jaren nu juist mijn grootste struikelblok geworden is. Zou ik dit wel kunnen?

Google gaf me de oplossing: de Dutch Sidecar Racing Association hield op 13 oktober een Sidecar Experience Day: een opstapdag op het Junior Track in Assen, om te ervaren hoe het is om als passagier in een zijspan te racen. Perfect om te onderzoeken waar mijn (on)mogelijkheden lagen. Voor ik het wist zat ik met mijn vader in de auto, op weg naar Assen.

Tot het moment waarop de aspirant-bakkenisten in tweetallen ingedeeld werden bij de verschillende zijspannen was het spannend, daarna verdwenen de vlinders. Classic Zijspan nummer 2: een BMW met een bak aan de rechterkant. Dat betekende in de praktijk: hangen, hangen en nog eens hangen. 6 rechterbochten (waarvan een haarspeldbocht), 2 linkerbochten en chicane aan de rechterkant. Het circuit was maar klein, dus tussendoor was er nauwelijks tijd om van positie te wisselen. Het was loeizwaar, maar wat was het GAAF! Er is absoluut nog een weg te gaan als het gaat om kracht en conditie, maar no way dat dit de laatste keer was dat ik in een zijspan te vinden ben. To be continued!

Tonnie




12.10.2024 Afgelopen zaterdag hadden we een optreden van Rooien Diesel op de motorclub. Geslaagd en gezellig.





foto Gerrit Jan van Pelt



22-29.9.2024 Ton van der Vleuten is weer op weg naar de Picos de Europa met zijn Velocette, volg hier zijn route van 2024.



Picos Rally en Piston Tour, Spanje 2024.

Zondagochtend om half zes stond ik bij de MacDonalds in Rosmalen al te wachten op Rob en zijn bus. Ongeveer 20 minuten later zat ik op de achterbank tussen Ruud en Rudy in,  op weg naar Charleroi. Om 10:45 uur zouden we van daaruit gaan vliegen naar Santander. Daar aangekomen, de taxi genomen met een paar man naar hotel Santemar in hartje Santander. Na ons geïnstalleerd te hebben in de kamer, die ik deelde met Arnout, ontstond het plan om ons eerste ritje te gaan maken die middag, want het was nog vroeg in de middag. We zouden de volgende dag pas op eigen gelegenheid naar Potes, midden in de Picos d'Europa, gaan. Toen de nieuwe aanwinst, een Velocette met KSS MK2 blok uit 1939 in een Rear Spring frame uit 1958 die ik een paar weken eerder opgehaald had in Zuid Frankrijk, buiten stond en ik hem startte, stond er meteen een grote plas olie onder....... Waarschijnlijk veel teveel olie in de primaire kast. De andere medereizigers vertrokken richting kust waar ze vis wilden gaan eten. Jammer, maar ik moest letterlijk aan de bak. Nadat ik alle olie eruit had laten lopen bleek dit het probleem te zijn. De motor weer gestart en er lekte niets meer. De straat op en neer gereden en alles bleef o.k. De motor weer in de garage gezet onder het hotel en gewacht tot de anderen terug kwamen. Later in de avond heerlijke pinchos gegeten tegenover het hotel. Morgen de eerste rit. Het was erg spannend hoe de motor zich zou gaan gedragen die week, want ik had geen tijd gehad om hem goed te testen. De eerste kilometers waren snelweg. We zouden eerst naar een camping rijden aan de kust waar het uitzicht formidabel zou zijn. De motor bleek de anderen goed bij te kunnen houden. Maurice reed op een Benelli 650 Tornado, Johan op een Ducati Monster (zijn BSA was niet op tijd klaar), Arnout op een hele vroege Ducati Paso 750. De scooterjongens op oude Vespa’s en een paar lui met BMW, een R90 en R50, waren wat later vertrokken. Het uitzicht aan de kust was prachtig en je kon er ook lekkere broodjes krijgen. Vanuit de camping een route gereden richting Potes. Je kunt eigenlijk alleen maar via een paar wegen, die allemaal mooi zijn, naar deze bestemming rijden. Er liggen namelijk wat bergen op de route. We kwamen laat in de middag in Potes aan waar Arnout en ik verbleven in Hotel Infantado. Jammer genoeg zat de rest in een ander hotel. Later hoorde ik dat er 250 deelnemers waren in Potes en later in de week zouden zich nog 150 deelnemers zich aansluiten in Santander.



De volgende dag, dinsdag hebben we de route gereden zoals die was uitgezet en beschreven door de organisatie van MC Piston uit Santander. Weer mooie rit met onderweg voldoende te eten en te drinken en een ontzettend uitgebreide lunch. De Velo liep als een zonnetje en zou dat de hele week blijven doen. Geen noemenswaardige problemen gehad!
Op woensdag werden we weer richting Santander geleid waar iedereen weer in hetzelfde hotel zou verblijven. Dat is toch veel leuker. Ook weer een mooie route.



Donderdag niet anders. Weer lekker gereden, maar wel de hele dag in de regenoverall. Het was ook wat kouder, vooral als we wat hoger in de bergen reden. Zelfs even in de mist gereden. Vooraf had ik voorgenomen om eventueel de vrijdag, als de 5000 bochten in 501 KM verreden zou worden deze te skippen als ik twijfelde aan de Velocette. Echter deze had mij zoveel vertrouwen gegeven dat ik ook aan deze rit heb deelgenomen. Pierre heeft deze ook gereden met zijn Venom en er reed een Spanjaard mee op een hele mooie MSS uit 1938. Ze hebben allen de finish gehaald gelukkig. De rit was zwaar, maar als je dan aankomt bij het hotel en je wordt onthaald door de organisatie met een enorme bierpul die je mag laten vullen bij de tap, dan vergeet je snel deze zwaarte. Het was weer geweldig om deel te nemen aan deze rit en niet in de laatste plaats omdat je weer zoveel bekenden treft waarmee je de “liefde voor de Motorsport” deelt!



Groetjes Ton




16.9.2023 De Whiskyproeverij georganiseerd door Bertjan en Ton was weer een succes.



de flessen




18.9.2023 Syl is naar de Royal Enfield dag geweest.



motoren



18.9.2023 Ton van der Vleuten op weg naar de Picos de Europa met zijn Velocette, volg hier zijn route van 2023.



Ton met Velocette

18.9.2023 Vandaag de eerste dag van de Picos Rally 2023. De Velocette wilde niet starten vanmorgen. Ondanks enkele pogingen van Johan met aanduwen van de motor lukte het helemaal niet om hem aan de gang te krijgen. Meteen besloten om alleen achter te blijven in Hotel Santemar om in de parkeergarage in het souterrain een ander magneet monteren. Gelukkig had Maurice er een bij als reserve. Nadat deze gemonteerd was startte de Velo erg snel. Nu nog de tank  en zit monteren en dan snel richting Potes, midden in de Picos. Rond 14:00 uur vertrokken en wat bleek, hij liep erg slecht. Dat s omgedraaid en terug naar het hotel. Na de motor half afgebroken te hebben bleek dat de choke op het stuur geheel open stond.  Dus geprobeerd of de Velo beter wilde lopen met de choke dicht. En dat was het geval. Hierna snel alles weer gemonteerd en op weg gegaan naar Potes. De motorfiets liep weer als vanouds en de rit naar Potes was geweldig. Iedereen was heel aangekomen en een leuke avond met eten en drinken samen zorgde ervoor dat de ellende van de dag snel vergeten was. Morgen nieuwe kansen!

affiche

19.9.2023 Vandaag vol goede moed en met veel zin vertrokken voor de rit van vandaag. Het was mooi weer vanochtend en het zou zo blijven de hele dag. Na ongeveer 20 km gereden te hebben veranderde plotsklaps de hele dag in een iets minder leuke dag. Mijn vriend Sjef reed voor mij op zijn Velocette KSS uit 1936 en hij nam een krappe bocht naar rechts nogal erg krap. Hij zat helemaal rechts op de weghelft waar het wegdek wat minder was en reed in een klein gat in de weg, waardoor hij ineens naar links schoot en over de middenstreep reed. Er kwam net een touringcar aan die hij op een haar na mistte. De personenauto die erachter reed raakte hij wel aan de zijkant...... Wonder boven wonder bleef hij op de motor zitten en ik zag dat hij veel pijn had. Met een slakken gangetje werd er doorgereden tot er een grote parkeerplaats in zicht kwam. Hij kwam met moeite van de motor af en liet zich aan de zijkant in het zand en op iets wat keek op een stoeprand zakken. Meteen gebeld naar de organisatie en zij zouden een ambulance bellen en er voor zorgen dat de motor werd opgehaald. Dit duurde allemaal even, maar wij waren met een paar vrienden aanwezig om hem een beetje in de gaten te houden. Toen de ambulance er was besloten wij met zijn drieën om achter deze aan te rijden naar het hospitaal in Torrevaleda. Daar bleek dat zijn knieschijf op drie plaatsen was gebroken en dat zijn grote teen was verbrijzeld......... ondertussen de ANWB gebeld die alles gaan regelen voor de repatriëring. Uiteindelijk is een van ons meegegaan met Sjef naar het hotel in Santander, want na de gipskamer moest hij vertrekken uit het hospitaal. Wat een dag... de hele dag in het ziekenhuis, maar dat die je gewoon voor mensen waar je iets mee hebt! Inmiddels zit ik alleen in een hotelkamer in Potes om morgen de laatste dag in de Picos te rijden, hierna gaan wij weer terug naar Santander om in die buurt ritten te gaan rijden. Ik doe de foto erbij van de rit die wij zouden rijden vandaag.

routekaart

20.9.2023 Vanmorgen alle spullen gepakt van Sjef, Maurice en mijzelf want we gaan vandaag weer richting Santander. De tassen en overige bagage gaan weer richting hotel Santemar. Vandaag eindelijk een rit van der rally kunnen rijden. Het was mooi weer en Johan en ik hadden besloten om met de scooter jongens en meiden mee te rijden. Het was weer een mooie rit. Ondanks het feit dat we verkeerd waren gereden in de vroege ochtend was het erg mooi. Een foto doet eigenlijk afbreuk aan het beeld van de omgeving. De Velo liep prima, dus dat was een zorg minder. Ik voeg weer een foto van de route toe Sjef wordt vrijdag naar huis gevlogen. Dus morgen is hij nog de hele dag in Santander. Edwin zal dan bij hem blijven. Gelukkig gaat het goed met hem, de pijn is weg. Hij zit nu wel in een rolstoel. Groetjes, Ton

eetzaal

routekaart2

pitstop1

pitstop2



21.9.2023 De Picos rally gaat naadloos over in de M .C. Piston Rally. Vernoemd naar de organisatie van het geheel. We gaan rijden in de nabije omgeving van Santander. Voor vandaag was er regen voorspeld, het regende rond 8:00 uur pijpestelen, maar gelukkig hield het rond 11:00 uur op met regenen. Weer ging de route richting de Picos, met veel beklimmingen en afdalingen. Op verscheidene plaatsen waren er watervallen ontstaan. De omgeving is echt prachtig en heel basaal, met rotspartijen, runderen en gieren. Vandaag reden we een stuk waar ook de Vuelta had gereden. Alle namen van renners uit de omgeving stonden op de weg geschilderd. Toen we aankwamen op de top was het erg mistig. De rijder voor mij kon ik amper zien. Gelukkig was er een Spaanse rijder die ons de weg naar onder aangaf zodat we niet verkeerd reden. Gelukkig hebben we de rit van 212 km kunnen volbrengen. In het begin was het een beetje tricky met remmen, want in de straat van het hotel ging het al bijna mis. Maar later droogde het wegdek op dus het vertrouwen keerde terug. Fijn gereden vandaag met Maurice op een Velocette Venom, Johan op een Moto Guzzi V50, Anton op een Honda 450. en Jos op een Norton Commando 750. Morgen de 5000 Curvas rit! Groetjes, Ton

pitstop

route3



22.9.2023 De 5000 bochten rit. De laatste dag voor ons. Er is heel veel regen voorspeld. Gelukkig valt dit mee. Uit voorzorg maar de regenoverall aangedaan en de hele dag hierin rondgereden. Ook fijn tegen de kou! Om 8:30 uur vertrokken en uiteindelijk om 20:30 uur aangekomen! Drie korte tussenstops gehad met koffie en pinchos. Fantastisch gereden, tot we in Santander arriveerden. Het was weer behoorlijk gaan regenen en er waren wat rotondes te nemen voordat we bij het hotel aankwamen. Daar wordt je ontvangen en de grote bierpul uitgereikt. Ik zag bij alle rotondes diverse motoren staan met pech. Wat bleek, het was spekglad door de olie op het wegdek. Opeens schoof ook ik onderuit. Klotuh!!! Gelukkig heeft de Velocette weinig schade. Het rempedaal is gebroken en de voetsteun staat scheef, en het stuur is een beetje krom. De motor snel rechtop gezet en weer gestart, en doorgereden. Gelukkig had ik zelf helemaal niets. De ontvangst was weer geweldig. Er wordt voor iedereen gejuicht en je krijgt de pul in je handen gedrukt. Hierna de motor in de garage geparkeerd en snel naar boven om de pul te laten vullen. Toen deze leeg was, met een groepje afgesloten in een visrestaurant. De hele week doorgenomen en aan elkaar belooft om er volgend jaar weer te zijn, ook voor elkaar! Groetjes, Ton